Isnin, 26 Julai 2010

Menziarahi Nenek Saya - Mengenali Lagu Rakyat

Hari ini saya menziarahi nenek saya. Di sana, adik saya, Sakeenah, yang berumur tiga minggu, menangis. Nenek saya telah mendodoikannya dengan lagu ini:

Tepuk amai-amai,
Belalang kupu-kupu,
Tepuk biar ramai,
Nanti malam upah susu.


Susu lemak manis,
Santan kelapa muda,
Adik jangan nangis,
Ibu pergi kerja.

Sakeenah pun berhenti menangis. Kemudian saya meminta lagu lain. Ini lagunya:

Buai laju-laju,
Sampai pohon sena,
Apa dalam baju,
Sekuntum bunga Cina.


dan

Potong bebek angsa,
Masak di kuali,
Nyonya minta dansa,
Dansa empat kali,
Sorong ke kiri,
Sorong ke kanan,
Lalalalalalalalalalala


Ayah saya juga memberi saya satu lagi lagu:


Air pasang pagi
Surut pukul lima,
Nyonya bangun pagi,
Siram pokok bunga.

Pokok bunga melor,
Tanam tepi pantai,
Itik bertelur,
Ayam menetas.


Saya suka lagu yang terakhir kerana saya pernah dengar lagu itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan