Jumaat, 23 Julai 2010

Peraduan Bercerita

Di sini, saya ingin menceritakan pengalaman saya dan kawan saya, Khairul Akmal, menyertai Juara Tok Selampit Riang Ria 2010. Guru saya, Cikgu Zuraidah, memberi sebuah cerita untuk dihafal. Ibu saya menolong saya menghafal cerita itu. Cikgu Zuraidah cadangkan saya bercerita dengan gaya syair.


Tajuk cerita itu ialah Abu Nawas. Abu Nawas adalah seorang budak yang cerdik dan pintar. Raja sangat menyayangi Abu Nawas. Para menteri menjadi cemburu dan inginkan raja menyayangi mereka. Abu Nawas dapat mengetahui tentang tipu muslihat mereka. Jika kamu ingin tahu kesudahan ceritanya, sila baca bukunya.

Pada hari pertandingan itu, saya telah memakai sepasang baju kurung Melayu. Cikgu Zuraidah pula telah menggunakan sehelai sapu tangan untuk membuat tanjak. Saya kelihatan seperti Hang Nadim.

Apabila tiba giliran saya untuk membuat persembahan, saya berasa malu. Tetapi selepas saya ternampak muka salah seorang pengadil tersenyum, saya menjadi lebih yakin dan berani. Saya dan kawan saya mendapat sijil emas dan perak. Saya berasa gembira. Saya mendapat sijil dan cakera padat bertajuk Superclassroom Bersama Uncle Jip sebagai hadiah.



Lihatlah video persembahan saya ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan