Rabu, 21 Julai 2010

Dikir Barat

Pada Hari Keharmonian Kaum, saya dan kawan-kawan telah membuat mempersembahkan dikir barat di sekolah.

Kawan-kawan tahu apa itu Dikir Barat? Dikir barat memerlukan ramai murid sebagai awok-awok dan dua murid sebagai Tukang Karut dan Juara. Saya telah dipilih sebagai Tukang Karut dan kawan saya, Nurliyana pula dipilih sebagai Juara.

Dikir barat ini istimewa kerana selain kawan-kawan berbangsa Melayu, kawan-kawan berbangsa India dan Cina juga turut serta dalam dikir barat ini. Kami menyanyikan lagu Tamil, Cina dan Melayu.

Semasa persembahan itu, saya tersilap kata. Tetapi saya bernasib baik kerana tiada orang yang perasan. Saya cepat-cepat memberi mikrofon kepada Nurliyana. Saya berasa lega apabila apabila persembahan selesai. Saya juga berasa gembira dan bangga kerana mendapat tepukan yang kuat daripada kawan-kawan dan guru-guru yang menontonnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan