Isnin, 26 Julai 2010

Pondok Buruk

Dalam kelas modular sastera, saya dan kawan-kawan telah diperkenalkan kepada novel 'Sepandai-pandai Tupai Melompat'. Melalui novel ini, saya telah mempelajari banyak perkataan baharu.

Bab 3 dalam novel ini mengisahkan tentang lima orang kawan yang ingin tahu tentang sebuah pondok buruk di dalam hutan. Salah seorang daripada mereka asyik terdengar suara orang dari sebuah pondok buruk. Rupa-rupanya ada penjenayah di dalam pondok buruk itu. Penjenayah itu adalah bapa salah seorang daripada mereka. Lalu mereka bersepakat untuk menangkap penjenayah itu.

Sebagai aktiviti lanjutan, cikgu menyuruh kami membayangkan keadaan pondok buruk dan kemudian melukiskannya.

Setelah itu, baharulah cikgu menayangkan video pondok buruk pula. Kami kemudian berbincang mengenai keadaan pondok buruk. Pondok buruk adalah sebuah rumah yang sudah lama. Tiada orang tinggal di dalam pondok buruk itu. Keadaan pondok buruk itu kotor dan mungkin terdapat cicak, lipas, labah-labah, sarang labah-labah, dan tikus. Perabot-perabot yang ada di dalamnya juga sudah usang dan pecah. Saya berasa amat ngeri melihat keadaan pondok buruk itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan